مقالات آموزشی

علت گرم نشدن رادیاتور ( شوفاژ)

علت گرم نشدن رادیاتور ( شوفاژ )

با سرد شدن هوا ، ممکن است با گرمایش رادیاتورها داشته باشید ، گرم نشدن رادیاتورهاست. این مشکل ممکن است به دلایل زیادی صورت پذیرد که در این مقاله به مهم ترین آن ها و نحوه برطرف کردن آن اشاره خواهیم کرد.

 

۱- وجود هوا در رادیاتور

یکی از مهمترین دلایل گرم نشدن شوفاژ وجود هوا در آن است.

کارشناسان باتجربه ما توصیه می‌کنند که هواگیری شوفاژ را برای همه رادیاتورهای موجود در ساختمان انجام دهید و ابتدا از رادیاتوری شروع کنید که به پکیج دیواری نزدیک تر است و به ترتیب جلو بروید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر در مدار گرمایش شوفاژها، هوا وجود داشته باشد میزان فشار پکیج دیواری افزایش پیدا می‌کند و اگر میزان بار پکیج در بازه نرمال و طبیعی خود یعنی بین ۱.۵ تا ۲ قرار دارد و گرم شدن رادیاتورها با مشکل مواجه است نیازی به هواگیری نیست و بهتر است به سراغ بقیه موارد بروید.

 

۲- شیرهای ورودی و خروجی رادیاتور

 

شیرهای ورودی و خروجی رادیاتور یا همان والوها را بررسی کنید. بسته بودن شیر خروجی باعث توقف جریان آب گرم در رادیاتور می‌شود. رسوب گرفتن شیرهای ورودی و خروجی یا هرز شدن آن ها به دلیل باز و بسته شدن نیز ممکن است از علل گرم نشدن رادیاتور باشد.

در صورتی که والوهای رادیاتور خراب شده باشند باید از تعمیرکاران مجاز و باتجربه برای تعویض آنها کمک بگیرید. برای مشاوره و راهنمایی رایگان با کارشناسان ما می‌توانید با شماره های ۰۹۱۳۳۰۹۹۲۲۱ و ۰۹۱۳۳۰۱۰۱۱۴ تماس حاصل فرمایید.

 

۳- رسوب گرفتن رادیاتور

املاح موجود در آب ممکن است به مرور و در طول زمان باعث رسوب گرفتن لوله های داخلی رادیاتور (شوفاژ) شده و مانع از گرم شدن رادیاتور در زمستان شود. به طور کلی رادیاتورهایی که قسمت بالایی آنها گرم و قسمت پایینی آنها سرد می‌ماند دچار رسوب گرفتگی شده اند. رسوب باعث ایجاد اختلال در جریان آب گرم رادیاتور خواهد شد.

 

۴- مشکل دیگ جوش

اگر همه رادیاتورها سرد هستند یا فقط یکی از آنها گرم می‌شود، باید سیستم گرمایش مرکزی یا پکیج دیواری را بررسی کنید و از عملکرد درست آنها اطمینان حاصل نمایید.

 

۵- مشکل پمپ پکیج

مشکلات پمپ پکیج دیواری یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند منجر به گرم نشدن رادیاتور شود. فرسوده و قدیمی بودن پمپ، خرابی آن، بسته بودن مسیرهای ورودی و خروجی آب و فشار زیاد دلایلی هستند که به از کار افتادن پمپ منجر می‌شوند.

اگر پکیج شما دارای عمر زیادی است ضعیف شدن و مشکلات پمپ غیرعادی نیست.

تعویض پمپ پکیج دیواری را حتما از نمایندگی‌های مجاز و تعمیرکاران متخصص بخواهید زیرا که یکی از اجزای مهم و حیاتی در پکیج است.

 

۶- مشکل ترموستات

وظیفه ترموستات تنظیم دمای پمپ است و اگر  این قطعه دچار مشکل شود ،دما به درستی تشخیص داده نمی شود و سیگنال های توقف شعله و گرمایش را صادر می‌کنند. برای بررسی و تعویض ترموستات از یک سرویس کار مجاز کمک بخواهید.

مواردی که به آن اشاره شد از جمله عوامل سرد بودن رادیاتور است. بهتر است پس از تشخیص مشکل ، اگر قادر به حل آن نیستید از متخصصین حرفه ای ما کمک بخواهید. تاسیسات فروزان تنها نماینده مجاز تعمیر پکیج های سونیه دوال، وایلانت و بوتان و… در اصفهان است.